SEPANG, - Satu Jamuan Makan Malam iaitu "Jamuan Rakyat Ke Arah Kegemilangan" anjuran DAP Sg.Pelek, Sepang pada hari Khamis (25 Jun 2009) bertempat di Dewan Orang Ramai dan Tapak Taman Sri, Sg.Pelek, Sepang.
Jamuan di adakan oleh DAP Kawasan, yang menjual lebih 180 meja untuk makan malam tersebut. Ianya di hadiri lebih 2000 rakyat berbilang bangsa dan kaum, iaitu Cina, India dan Melayu. Di mana untuk jamuan orang Islam ianya diasingkan di dalam dewan (catering berasingan) , dan di luar dewan (dalam khemah) untuk Cina dan India.
Sambutan amat menggalakkan di mana kehadiran tetamu jemputan antaranya ialah YB Ronnie Liew (Exco Kerajaan Selangor), YB Tan Kok Wai (Ahli Parlimen Cheras), YB Gobind Singh Deo (Ahli Parlimen Puchong) dan Tuan Hj Mohamad Sabu sebagai jemputan khas.
Dalam ucapan Tuan Hj Mohamad Sabu menyentuh soal di negara kita , yang mana kekuatan tiang-tiang perlembagaan di Malaysia yang telah roboh. Semuanya angkara Umno/BN yang telah menggodam dan merosakkan semuanya.
Semua tiang-tiang perlembagaan itu di bawah Yang Dipertuan Agong, yang mengawal dan menjaganya, iaitu:1. "Legislative" iaitu Parlimen dan DUN , yang paling tinggi ialah Speaker. Ia mula hancur bila speaker Perak diusung keluar oleh Polis yang campurtangan, sedangkan ianya telah menyalahi perlembagaan.2. "Executive" iaitu Perdana Menteri yang paling tinggi, menteri-menteri dan kakitangan kerajaan sehinggalah yang paling rendah kerani di sekolah. Kita lihat terlalu banyak penyalahgunaan kuasa di kelompok ini.3. "Judiciary" iaitu Sistem Kehakiman yang paling tinggi Ketua Hakim Negara, iaitu antaranya campurtangan oleh Executive ke dalam perlantikan dan juga keputusan oleh hakim-hakim.
Selain itu Tuan Hj Mohamad Sabu juga menyentuh soal pentadbiran kerajaan Pulau Pinang di bawah YAB Lim Guan Eng yang telah berjaya menghapuskan kemiskinan tegar (pendapatan isi rumah kurang RM500). Kejayaan YAB Lim Guan Eng menghapuskan ketahap 0% selama setahun pemerintahannya, berbanding Umno/BN/Gerakan yang memerintah lebih 50 tahun tidak berjaya amat memalukan. Tambahan pula kemiskinan tegar itu semuanya adalah 90% adalah Melayu. Jadi tidak betul kalau Umno/BN kata DAP mahu menindas atau mahu membuang Melayu. Sedangkan Umno/BN sendiri tak pernah berusaha untuk berbuat demikian, malahan hanya cuba membuat fitnah di atas isu sensitif perkauman.
Ketika YB Gobind Singh Deo berucap, OCPD Sepang telah datang ke majlis tersebut. Walau bagaimanapun beliau sempat berucap dan menyentuh soal kes kematian banduan dalam penjara iaitu Kugan yang sehinga kini tiada siapa pun yang di tangkap atau di dakwa. Sedangkan kes itu dalam balai polis bukan di luar.
Sebelum itu beliau agak marah, ketika polis cuba meminta beliau untuk berhenti berucap. Sehingga katanya " dalam Parlimen tak boleh cakap, kat sini pun tak boleh cakap....habis mana mau cakap....???"
Program berakhir jam 10.40 malam.
Post by admin

0 comments: