KUALA KEDAH, 10 September – Laporan semasa kewangan negeri Kedahmenunjukkan perkembangan positif dengan terdapatnya lebihan puluhanjuta ringgit di dalam penyata kira-kira kewangan negeri.
Demikian menurut Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Haji Azizan AbdulRazak semasa menyampaikan ucapan pada Majlis Penyampaian Zakat DanBerbuka Puasa di Masjid Kariah Kampung Hutan, Mukim Padang Hang, disini.
"Kita dapat maklumat daripada Pegawai Kewangan Negeri, inilah kalipertama dalam masa enam bulan, kira-kira kewangan negeri kitapositif," maklum beliau pada majlis itu.
Terdahulu, pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuaratmingguan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Wisma Darul Amanpada petang itu, Ustaz Azizan mengarahkan Syarikat Milik KerajaanNegeri (GLC) membuat laporan kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah(BPR) berhubung Jenayah Pecah Amanah yang berlaku di dalam pengurusansesetengah GLC terbabit semasa di zaman pemerintahan Barisan Nasional.
Ujarnya, Kerajaan Negeri setelah enam bulan mengambil alih tampukpemerintahan menjumpai banyak penyelewengan serta salah guna kuasa danwang yang dilakukan pentadbiran terdahulu.
Dalam perkembangan lain, YAB Menteri Besar pada 5 Ogos lalumemaklumkan Kerajaan Negeri berjaya menjimatkan puluhan juta ringgithasil daripada polisi belanja berhemah yang diamalkan selainmengurangkan 30 peratus peruntukan untuk pembangunan berikutankenaikan harga minyak pertengahan Jun lalu.

0 comments: