Menara Umno Penang

1. Berlakunya harta wakaf dijadikan hak politik. Menara UMNO Pulau Pinang di Jalan MaCalister di dirikan atas sebidang tanah wakaf. UMNO menempatkan pejabatnya di situ dan dua tingkat di menara itu disewakan kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang.


2. Pada asalnya, tanah di Jalan Macalister di mana tersergamnya Menara UMNO Pulau Pinang telah di wakafkan kepada wakil UMNO dengan syarat di bangunkan sebuah bangunan tidak melebihi lima tingkat dan hanya boleh digunakan untuk aktiviti politik serta masyarakat umum.


3. Antara tahun 1954 – 1972, UMNO telah gagal melangsaikan cukai tanah / pintu keatas tanah serta bangunan tersebut berjumlah RM14,000.00. Walahal, menurut perjanjian wakaf UMNO seharusnya bertanggungjawab terhadap segala pembayaran cukai keatas tanah tersebut.


4. Tanah itu telah di sita oleh kerajaan negeri pada tahun 1973 dan telah di letakkan dibawah Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP). MAIPP telah membangunkan Menara UMNO dibawah program pembangunan tanah wakaf.


5. Pada akhir tahun 2005 Syarikat JKP Sendirian Berhad, sebuah syarikat bawah Finance Ministry Incorporated telah memperolehi Menara UMNO daripada Amanah Capital Berhad.


6. Mengapa satu harta benda yang dimiliki oleh pihak kerajaan ataupun anak-anak syarikat berkaitan kerajaan masih dianggap sebagai Menara UMNO Pulau Pinang? Mengapa bangunan ini yang sepatutnya dimiliki oleh JKP Sendirian Berhad masih dikenali sebagai Menara UMNO? Di sudut bangunan ini terdapat pusara lama yang cuba disembunyikan dengan penanaman pokok sekelilingnya.
Menurut sejarah, pusara lama ini telah cuba dipindahkan semasa pembinaan bangunan tersebut tetapi dengan terjadinya beberapa perkara aneh saperti kerosakan jentera termasuk kematian pekerja, usaha itu telah dihentikan dan kubur itu ada di tapak tersebut hingga ke hari ini.

Di sudut bangunan ini terdapat pusara lama yang cuba disembunyikan dengan penanaman pokok sekelilingnya.

7. Beberapa percubaan telah dibuat oleh waris untuk menuntut hak milik atau pampasan kerana ternyata UMNO telah melanggar syarat yang ditetapkan dalam perjanjian wakaf. Namun pelbagai alasan diberi, termasuk UMNO yang diwakafkan tanah tersebut telah diharamkan, Menara UMNO itu sebenarnya bukan milik UMNO Pulau Pinang dan berbagai bagai lagi.


8. Usaha untuk berbincang dengan ketua ketua UMNO cuma di balas dengan tawaran jawatan dalam UMNO Pulau Pinang. Antara ketua ketua UMNO pada masa itu yang dihampiri untuk membincangkan perkara itu termasuk Dato Seri Anwar, Dato Ibrahim Saad, Tun Abdullah dan juga Dato Helmi.
"Artikel yang kami terima melalui email untuk renungan rakyat Malaysia"


posted by admin

0 comments: