Hari ini saya menghadiri 3 majli kenduri perkahwinan. Cuaca hari ini kurang memuaskan. Hujan lebat dan angin sangat kuat. Apabila menghadapi suasana begini, teringat kita kepada saudara kita di Padang Sumatera dan di negara lain yang ditimpa ujian bencana oleh Allah.

Marilah kita jadikan ujian Allah ini untuk kita tingkat iman dan taqwa kepadaNya, Kadang-kadang perbuatan kita menghalang doa kita kepadanya. Ada juga perbuatan kita mengundang bala dari Allah. Jadi bersederhanalah kita didalam segala hal. Melihat kepada majlis kenduri dalam masyarakat kita sekarang kadang-kadang kita berlebihan.

Ya Allah berilah apa yang baik dari hujan dan angin yang kau turunkan kepada kami dan jauhkanlah apa yang buruk darinya kepada kami.. Solawat!!!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comments:

Anonymous said...

Salam untuk semua.......

Kata Allah, tidak ku jadikan jin dan maknusia melainkan mengabdikan diri kepadaNya. Bila sebut abdi ialah buat yang disuruh jauh yang dilarang, bukan berkumat kamit berzikir tanpa henti sedangkan apa yang disuruh tidak dibuat yang dilarang makin minat untuk dilakukan.
Kata Allah,.....bertempiaranlah kamu dimuka bumi dan carilah rezeki kurnia dari Aku dan ingatlah buat yang disuruh dan jauh yang dilarang semoga kamu beroleh kejayaan atas apa yang kamu kerjakan.
Ingat yang berlebihan kepada Nya tidak membuahkan hasil melainkan buat yang disuruh jauh yang dilarang itu yang betulnya.
Ingat menunjukkan ianya jauh, lupa menunjukkan ianya lalai.
Renung2kan lah......
Wassalam