ALOR SETAR, 31 Disember - Enam keluarga mangsa kebakaran Kampung Madrasah,Kuala Kedah berasa lega apabila menerima bantuan berupa sebuah rumah untuksetiap keluarga yang di peruntukkan oleh Kerajaan Negeri Kedah.


Rumah tersebut diberi kepada mangsa kebakaran secara sewa beli di Taman SriGemilang, belakang kilang Sime Tyres, Jalan Lencong Barat. Mereka bolehmenduduki rumah itu secara percuma dalam tempoh enam bulan mulai 31Disember.

Dengan ini sekaligus menolak dakwaan dua stesen televisyen yang memburukkanAhli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kubang Rotan, YB Mohd Nasir Mustafa yangkononnya hanya pandai menabur janji tetapi tidak menunaikannya. Padahal, YBMohd Nasir hanya berjanji 'akan berusaha' membantu menyelesaikan masalahkediaman mangsa sebelum sesi persekolahan bermula.


YB Mohd Nasir bin Mustafa

(ADUN) Kubang Rotan

"Dalam masa sembilan hari dari tarikh kebakaran berlaku, kita sudah berjayaselesaikan masalah mangsa kebakaran yang kehilangan tempat tinggal. Jika'saya berkata' akan selesaikan dalam masa satu minggu, hanya terlewat duahari sahaja," katanya kepada mangsa kebakaran sewaktu menyerahkan suratpemilikan rumah di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Bahagian Perumahan.Turut sama Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Bahagian Perumahan) EncikSaiful Anwar Azmi.


EncikSaiful Anwar Azmi.
Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Bahagian Perumahan)

Beliau berterima kasih kepada semua pihak yang tampil membantu mangsakebakaran dan memberi sokongan moral sejak dari mula lagi.

"Pihak kerajaaan akan segera memberi bantuan dari masa ke semasa kepadamangsa kebakaran agar mereka dapat menjalankan kehidupan dengan sempurnaseperti biasa memandangkan kebanyakan mereka kehilangan harta benda semasakebakaran itu.

"Bantuan kewangan juga akan diberikan secepat mungkin bagi membantu mangsakebakaran meringankan beban, lebih-lebih lagi musim persekolah akan tibadan bantuan diperlukan bagi membeli keperluan persekolahan anak-anakmereka," katanya.
Ujarnya lagi, adalah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk membantumangsa kebakaran dan memastikan mereka mendapat pembelaan sewajarnya.

0 comments: